Audyt stron internetowych — Czy jego wykonanie rzeczywiście jest dobrym pomysłem? Sprawdź, czym jest audyt stron www i dlaczego warto go wykonywać!
Audyt stron internetowych pomimo tego, iż ma wiele zalet, często uważany jest za zbytek i nie jest wykonywany przez właścicieli witryn internetowych. Audyt taki może jednak dostarczyć wiele odpowiedzi na temat stanu naszej witryny oraz wspomóc proces pozycjonowania strony. Rozważając decyzje o jego wykonaniu, warto kierować się najlepszymi praktykami i opiniami specjalistów, którzy również zalecają jego przeprowadzenie. W tym tekście przedstawiamy, czym tak dokładnie jest audyt stron www, jak się go wykonuje i jakie elementy sprawdza oraz dlaczego warto go wykonywać.
Czym jest audyt stron internetowych?
Audyt stron internetowych to kompleksowe sprawdzenie naszej strony pod kątem SEO, funkcjonalności, bezpieczeństwa czy wszystkich innych elementów wpływających na jej działanie. Ogólnie audyt taki nazywany jest też audytem SEO, gdyż w zasadzie wszystkie te elementy wpływają na pozycję naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google. Sam audyt może być przeprowadzony kompleksowo lub dotyczyć i skupiać się jedynie na danym elemencie witryny np. SEO czy bezpieczeństwa. W trakcie audytu specjaliści zajmujący się witryną sprawdzają naszą stronę oraz wszystkie jej elementy. Następnie tworzą oni raport, w którym ujmują wykonane czynności oraz opisują stan naszej strony internetowej. W raporcie zawarte są elementy, które wymagają poprawienia, elementy działające poprawnie i te, na których warto skupić się w przyszłości. Raporty przekazywane klientom w zależności do danej firmy audytującej mogą zawierać także rekomendacje co do rozwoju witryny czy mogą sugerować pewne rozwiązania. Każda agencja seo przeprowadza audyt nieco inaczej i przy pomocy różnych dostępnych narzędzi czy swoich indywidualnych rozwiązań. Ogólnym celem wykonania audytu jest jednak wykrycie wszystkich niepoprawnie działających elementów oraz ich usunięcie.
Jakie elementy sprawdza audyt?
Audyt stron internetowych sprawdza wiele części i aspektów witryny. Z pewnością są to kwestie techniczne takie jak struktura witryny, poprawność jej działania, kwestie bezpieczeństwa, bazy danych czy elementów skryptowych/silnikowych. Drugim elementem, który sprawdzany jest podczas audytu i który jest przeważnie najważniejszy — jest aspekt SEO. Audytorzy weryfikują stronę pod kątem dopasowania do wyszukiwarki internetowej i działań pozycjonerskich, które są wykonane. Będą oni sprawdzali zatem dobór fraz, pod którymi pozycjonowana jest witryna, teksty seo i sposób zamieszcza fraz, linkowanie wewnętrzne, wersję mobilną strony, szybkość wczytywania się witryny, schemat podstron i te wszystkie elementy, które wpływają na pozycjonowanie strony internetowej. Ogólnie jest ich nawet kilkaset. Mogą być to linki zewnętrzne, które zostaną ocenione pod kątem naturalności dodawania, jakości witryn, na których są zamieszczane czy stosunek atrybutów linków dofollow do nofollow.
Audyt strony internetowej sprawdza również funkcjonować witryny www oraz poprawność działania wszystkich elementów. Strona internetowa, o czym nie należy zapominać, służy również — a właściwie przede wszystkim użytkownikom. Specjaliści sprawdzą zatem dobór odpowiednich przycisków, opcji, komfort korzystania z serwisu czy poprawność jego wszystkich funkcji. Strona internetowa zostanie także prześwietlona pod względem jakości grafik, doboru kolorów i identyfikacji wizualnej czy elementów wspomagających konwersje.
Dlaczego warto go wykonywać?
Audyt stron internetowych to podstawa każdych dalszych działań z witryną i jest on zalecany przez wszystkich specjalistów z branży SEO. Warto wykonywać go również ze względu na liczne korzyści, jakie daje. Z pewnością poznanie stanu witryny internetowej pozwoli na usunięcie wszystkich niedziałających elementów oraz ich naprawę. To przełoży się na wyższe pozycjonowanie strony i wszystkie profity płynące z pozyskania ruchu organicznego z większym zarobkiem na czele. Audyt strony www pomaga również sprawdzić czy portal jest funkcjonalny i praktyczny dla użytkowników, co z pewnością spotka się z lepszymi ocenami naszej marki czy częstymi poleceniami strony, która będzie ciekawa, praktyczna i pomocna żywym osobom. Trzecim plusem wykonana audytu stron internetowych jest oszczędność pieniędzy. Przeznaczając pewną sumę na jego wykonanie, inwestujemy pieniądze, a nie je tracimy. Jeśli wiemy, jaki jest dokładny stan witryny, możemy pozycjonować ją skuteczniej i działać w dużo bardziej efektywny sposób. Będziemy skupiać się jedynie na elementach, które dadzą nam największy skok w Google czy najwięcej korzyści nie działają po omacku. To pozwoli wykorzystać efektywnie budżet na prace przy witrynie i osiągnąć najwięcej korzyści z przeznaczonej na pozycjonowanie sumy pieniędzy. Samo wykonanie audytu nie jest ryzykowne, gdyż nie wiąże się z manipulacjami przy stronie. Jego wykonanie możemy zamówić w wielu agencjach seo czy u wielu specjalistów szybko i komfortowo. Nie musimy również znać się na IT, a otrzymany raport możemy przekazać agencji seo, która pozycjonuje naszą witrynę, tak aby rozwijać stronę w odpowiedni sposób. Audytowi poddać możemy każdy typ strony internetowej bez względu na typ wykonania, jej wielkości czy tematykę.
Dlaczego audyt strony w agencji jest lepszy od darmowego sprawdzenia strony przez automat?
W sieci istnieje wiele ofert audytów stron internetowych. Można podzielić je na dwa główne typy — automatyczne wykonane za darmo w serwisach internetowych oraz te wykonane przez ludzi w zamian za opłatę. Wiele osób wiedzionych wizją darmowego audytu wybiera pierwszą opcję, ale nie jest to dobre posunięcie. Darmowe audyty wykonywane automatycznie przez roboty bardzo często nie są dokładne. Ne sprawdzają również wielu części serwisu a jedynie podstawowe elementy — wspólnie dla wszystkich witryn. Audyty wykonywane przez człowieka oceniają każdy aspekt naszej witryny — nawet te nieszablonowe czy charakterystyczne jedynie dla naszej strony. Audytorzy oceniają witrynę również indywidualnie z interpretacją, co oznacza, że nie uznają za błąd zbyt dużej ilości obrazów na stronie, jeśli to portal z grafikami, a co będzie miało miejsce przy audycie automatycznym, który nie interpretuje kontekstu strony. Audyty automatyczne nie zamieszczają w raporcie rekomendacji czy propozycji rozwoju witryny a taka opcja z ust specjalistów może być bardzo cenna. Jeśli więc zależy nam na jakości audytu i odniesieniu korzyści, warto wybierać właśnie audyty wykonywane przez ludzi.